Project > Materialen

Active board

Aangeschaft bij: www.digikist.nl

Motivatie aanschaf:

Wij hebben gekozen voor het ActivBoard, omdat het een hard bord is. Het beschikt over speciaal op het primair onderwijs gerichte Nederlandstalige software en een batterijloze pen heeft. Daarnaast waren er meerdere scholen binnen onze vereniging, Scholengroep GelderVeste , die ook tot aanschaf over gingen en we wilden graag eenheid binnen de vereniging. Op die manier ken je elkaars bord en kun je elkaar goed ondersteunen.

Evaluatie:

Het digitale schoolbord bevalt uitstekend! De leerlingen en de leerkrachten uit de betreffende klassen kunnen er goed mee overweg. De meegeleverde software is zeer ruim, jammer dat deze nog steeds Engelse onderdelen bevat. De valkuil om weer terug te vallen in alleen maar frontaal lesgeven zijn we bij ons op school niet in ge trapt. We hebben een goede balans gevonden.
De pen is mooi slank en schrijft prettig. Het bord geeft tijdens het schrijven genoeg weerstand, zoals dat bij het krijtbord ook het geval is en eigenlijk ook noodzakelijk is om netjes te kunnen schrijven.
Het bord is een prachtige combinatie met Google Earth en natuurlijk de digitale microscoop!
Voor het schooljaar 2007/2008 is de ICT-stuurgroep van Scholengroep GelderVeste voornemens een cursus "Het digitale Schoolbord Adaptief gebruikt" op te gaan zetten. Hier tekenen wij uiteraard op in.



Digitale Microscoop QX5

Aangeschaft bij: http://www.digikist.nl/

De QX5 computer microscoop

De QX5 is een uniek educatief speelgoed voor uw 8+ kinderen. Installeer de software en sluit deze microscoop aan op de USB-poort van uw PC. Vanaf dat moment worden alle kleine voorwerpen in en rond uw huis en tuin geweldige leer- en speelobjecten. Suiker- en zoutkristallen, mieren, vliegen, mugjes, zaden, planten, stoffen, haren, de microscoop vergroot alles 10, 60 of 200 keer en het beeld verschijnt op het scherm van uw PC.
Met de kindvriendelijke en attractieve software kan uw kroost zich uren amuseren. Van de microscoopbeelden kunnen zij foto's en filmpjes maken, die zij nadien aan elkaar plakken tot hippe multimedia shows. Alle microscoopbeelden zijn met een eigen tekenprogramma te bewerken en te vervormen, filmpjes worden van muziek voorzien.
De QX5 wordt geleverd inclusief accessoires, uw kinderen kunnen er snel mee aan de slag.
De microscoop is voorzien van twee witte LED's, die het voorwerp onder de lens van boven of van onder belichten. De belichting is omschakelbaar via de software.

Motivatie aanschaf:

Via de COS (jaargang 18 nummer 3 – Bits & Bytes), het onafhankelijke vaktijdschrift voor eigentijds onderwijs en ICT, werden wij gewezen op het bestaan van deze microscoop. Het blad waarin deze microscoop werd gepresenteerd verscheen rondom onze subsidie aanvraag en paste daar dus prima bij.

Evaluatie:

Wat een geweldig apparaat! En dat voor nog geen 100 euro. Eigenlijk zou iedere school dit aan moeten schaffen. Even aansluiten op je digitale schoolbord en de hele klas beleeft letterlijk alles mee. Niet meer om de beurt even kijken, of met z'n allen achter een 15" monitor.
Geweldig dat er filmpjes en foto's mee te maken zijn en zo enorm simpelin de bediening. Echt een aanrader met stip!

Reactie leverancier:

Toen ik op de basisschool zat, kreeg ik op een bepaald moment van mijn oma het boek "Jongens en Wetenschap" cadeau. In dat boek stond een verhaaltje over een goedkope Oostduitse microscoop.  Ik was zo onder de indruk van de foto's bij dit verhaal dat ik mijn ouders maanden lang de oren van de kop zeurde tot ik zo'n apparaat kreeg. Het ontdekken van de wereld van het kleine was een van de oorzaken van mijn latere keuze voor een exacte opleiding.

Toen ik een paar jaar geleden bij toeval, surfend over het Internet, de QX5 ontdekte kreeg ik een droom. Die droom was dat, dank zij dit apparaat, een heleboel meisjes en jongens dezelfde rijke ontdekkingstocht zouden ervaren als ik in mijn basisschooltijd. Alleen dat gevoel was de reden dat ik besloot dit apparaat, coûte que coûte, in Nederland en Vlaanderen te gaan verkopen.

We hebben er inmiddels een driehonderdtal verkocht, maar helaas zijn heel weinig daarvan naar scholen gegaan. Ik ben dan ook zeer blij met dit initiatief van de CBS De Mate, want in dit project wordt de QX5 gebruikt zoals ik had gedroomd.
Ik hoop van harte dat uw site en de vele links die naar dit ICT-project verwijzen, mogen bijdragen aan de zegetocht van dit prachtige educatieve apparaat in het Nederlandse en Vlaamse basisonderwijs.


Met vriendelijke groeten,

Jos Verstraten





Gps Garmin 60

Aangeschaft bij: www.digikist.nl

Levering bestaande uit GPS 60 , PC USB interface kabel, Software Trip and Waypoint Manager, polsband, riemclip, handboek en quick start guide.
De Garmin GPS 60 en GPSMAP 60 zijn de monochrome familieleden van de GPSMAP 60C en GPSMAP 60CS. Volledig waterbestendig en met een batterijlevensduur tot 28 uur op 2 stuks AA batterijen zijn deze twee modellen bedoeld als basismodellen voor de water- en buitensport markt. De GPS 60 is een gunstig geprijsde handheld GPS navigator waar plaatsbepaling de voornaamste eis is. Dit model beschikt over 1 MB intern geheugen dat af-fabriek is gevuld met Garmin’s World Wide City database.
De GPSMAP 60 is voorzien van een internationale basiskaart die afslag-voor-afslag routering ondersteund. Daarnaast beschikt deze GPS navigator over 24 MB intern cartografiegeheugen dat via de USB aansluiting kan worden gevuld met MapSource detailcartografie. De GPSMAP 60 is volledig compatibel met de MapSource® producten BlueChart® en City Navigator. Met deze laatste cartografie kunnen afslag-voor-afslag route aanwijzingen worden verstrekt, echter ZONDER spraakinstructie.
Beide modellen zijn voorzien van een PC USB en een seriële interface aansluiting. Deze seriële aansluiting is met name bedoeld voor het verstrekken van NMEA navigatie informatie aan repeaters, plotters en stuurautomaten

Motivatie aanschaf:

Tijdens de aanvraagprocedure voor de subsidie verscheen er in de Vives (nummer 62 januari 2006 – GPS en MP3: leuk én leerzaam) een artikel over het gebruik van MP3 en GPS apparatuur in het basisonderwijs. Dit artikel stimuleerde ons en gaf ons de informatie die nodig was om tot aanschaf over te gaan van de Garmin 60.

Evaluatie:

Op deze site staat een goede en korte uitleg hoe je de basisinstellingen moet doen om met een dergelijk apparaat te kunnen werken. Wij kregen deze uitleg van Marcel Bleeker van Qlict . Marcel was zelf jarenlang instructeur van GPS-apparatuur bij defensie, hij maakte ons gelukkig wegwijs in de wereld van de mobiele GPS.
Voor leerlingen is dit een wat lastiger apparaat. Ze kunnen prima met de 'Mark' knop werken en zo de loop van de sloot bepalen of de snelheid van het water uitrekenen. Voor ons project hebben we niet direct gebruik gemaakt van coordinaten opzoeken, maar ook dat zou zeker aan groep 8 leerlingen uit te leggen zijn.
Voor de leerlingen was het ook een hele ontdekking met hoeveel sattelieten ze contact hadden, echt een openbaring.



Mp3 Creative Zen V Plus 2 Gb

Aangeschaft bij: www.digikist.nl

Motivatie aanschaf:

Naar aanleiding van het artikel in de Vives (nummer 62 januari 2006 – GPS en MP3: leuk én leerzaam) werden wij voor ons project gestimuleerd ook MP3 spelers in te zetten. Maar niet om ergens naar te luisteren, maar om geluiden op te nemen.
In eerste instantie gingen we voor de Ipod. Toch viel deze uiteindelijk af, omdat de modellen die voor ons project in aanmerking kwamen niet de beschikking hadden over een aansluiting voor een  microfoon. Na langdurig speurwerk kwam uiteindelijk de Creative Zen V Plus boven drijven. We hebben gekozen voor de 2 GB versie, zodat het opnemen van geluidsbestanden ruim mogelijk is en het plaatsen van foto’s en video’s ook en we toch binnen het budget konden blijven.

Evaluatie:

De MP4 spelers, zoals ze bij ons op school inmiddels genoemd worden door de extra mogelijkheden van video en foto, zijn goed gebruikt.
De meeste leerlingen waren op MP3-gebied al wel wat gewend, maar deze viele meteen in de smaak. Er stonden video's en foto's op!
Al hebben we deze mogelijkheden nu niet gebruikt, voor de toekomst komt het goed van past en zal het zeker in gezet gaan worden.
Tijdens dit project hebben we de Zen met name ingezet om geluiden en interviews op te nemen.  
Één van de leerlingen heeft zelfs naar aanleiding van dit project zelf ook deze Creative Zen gekocht en kwam 'm vol trots laten zien, met de opmerking: "Maar wel met 4Gb geheugen!"




Microfoon
Aangeschaft bij: www.digikist.nl

Motivatie aanschaf:

Voor het opnemen op MP3 heb je een microfoon nodig met een speciale jackplug (2,5 mm). Daarnaast moest de microfoon voor dit project een microfoon zijn die gevoeliger is voor de geluiden uit de omgeving. Na overleg met Arno Ribbink van Ribbink Producties viel de keus op deze condensator microfoon. De voeding haalt de microfoon uit een kleine knoopcel batterij. De speciale jackplug is door Ribbink Producties  er speciaal voor ons aangezet. De prijs viel binnen het budget.

Evaluatie:

Een mooie microfoon, die goed is ingezet tijdens de opnames. Wel ondervonden we dat de leerlingen nog wel eens vergaten de microfoon uit te zetten, waardoor de batterij (knoopcel LR44) leegloopt.



Portofoonset Motorola T5022

Aangeschaft bij: Headsetwinkel

Specificaties:

•  Bereik tot 6 kilometer
•  Stem activatie (VOX functie)
•  8 kanalen
•  38 frequenties
•  Monitor functie
•  10 ringtonen
•  Inclusief lader en batterijen
•  Kleur zilver
•  meegeleverd : 2 faceplates zwart
•  werkt op meegeleverde NIMH batterypacks +/- 12 uur
•  werkt op goede AA penlites +/- 27 uur

Motivatie aanschaf:

Om te kunnen zorgen dat leerlingen buiten over een grotere afstand zonder telefoon toch met elkaar kunnen communiceren, zonder te hoeven te gaan schreeuwen, was de aanschaf van portofoonsets een noodzaak.
Doordat één van onze collega’s al ruime ervaring heeft met het gebruik van portofoons was de keus voor een bepaald merk snel gemaakt: Motorola. Niet de goedkoopste, maar wel een heel goed merk. Het model dat we in eerste instantie op het oog hadden bleek, op het moment dat we tot aanschaf over wilden gaan, niet meer leverbaar. Gelukkig was er ook al een vervanger op de markt gebracht.

Evaluatie:

Tijdens de buitenopdracht is er zeer frequent gebruik van gemaakt en kwam de kwaliteit van portofoon duidelijk naar voren. Storingsvrij hebben ze gefunctioneerd!




Digitale camera Pentax Optio W20

Aangeschaft bij: www.digikist.nl

Motivatie aanschaf:

Om er voor te kunnen zorgen dat de leerlingen tijdens het slootjesproject alles digitaal vast kunnen leggen, moest er natuurlijk ook een camera komen. Maar dan wel een camera die ook onderwater kan en video opname kan maken.
In eerste instantie kwamen we via een duikersite bij professionele onderwatercamera’s totdat ons oog wederom op de COS (jaargang 17 nummer 7) viel. Daar adverteerde Pentax met de Optio WP. Dit model voldeed aan al onze eisen. Na het lezen van de gebruikerstest op http://www.letsgodigital.nl/ was de keuze snel gemaakt. Echter bleek het om een reeds verouderd model te gaan. Inmiddels was dit model al een aantal keren vernieuwd en verbeterd. Optio WP werd WPi en daarna W10, die op zijn beurt inmiddels weer is vervangen door de W20. De enige handzame digitale camera die toch dichterbij kan halen, geen last heeft van zand of water en zelfs onderwater kan. Ons lijkt het de perfecte camera voor het onderwijs en al helemaal voor dit project.

Evaluatie:

Dit is de tweede absolute aanrader. Een prima camera die echt ideaal is voor o.a. scholen. Je hoeft niet bang te zijn voor regen of waterspetters bij een schoolreisje, hij kan immers 1,5 meter onder water! En komt er zand op dan spoel je ´m gewoon even onder de kraan schoon. Hij is enorm eenvoudig in gebruik met een goed helder LCD-scherm. Eenvoudig in te stellen, de leerlingen konden zich er helemaal zelf mee redden. De foto's konden heel makkelijk op de computer worden gezet. Kortom ook dit toestel is met stip een absolute aanrader!




VOIP Telefoon Profoon internettelefoon IP10

Aangeschaft bij: Kijkshop  

Motivatie aanschaf:

Om er voor te kunnen zorgen dat de leerlingen van de twee verschillende locaties, met behulp van het programma skype, met elkaar kunnen overleggen over het project, zijn er internettelefoons aangeschaft met een numeriek deel.

Evaluatie:

Het Skypen op zich was een leuke ervaring en zal in de toekomst zeker een vervolg gaan krijgen, leerlingen van verschillende locaties die via Skype met elkaar over een project of iets dergelijks overleggen.
Een nadeel wasdat de telefoon niet echt overgaat, je hoort de telefoon niet. Als je dus niet achter de PC zit kun je als leerling de telefoon niet opnemen en de vraag dus niet beantwoorden.

 

 

 




Canon kleurenprinter
Aangeshaft bij: Gistron

Motivatie aanschaf:

Wij hebben voor deze printer gekozen, omdat er losse inktcartridges in gaan. Je kunt de digitale fotocamera er rechtstreeks op aan sluiten. En bij navraag, bij diverse fotografen bleek dat de Canon er qua kwaliteit heel goed vanaf kwam.

Evaluatie:

De printer hebben we weinig gebruikt, enkele mooie foto´s van de digitale microscoop en een mooie onderwaterfoto hebben we in kleur kunnen afdrukken. De kwaliteit van deze printer is goed. De inktpatronen zijn niet heel duur, ook passen er goedkopere B-merken in.


Downloads

Materialenlijst

Digitale camera

Microscoop

GPS en MP3

Canon