Project > Het project

Hoera, we gaan naar buiten!

Vernieuwend ICT-onderwijs in de buitenlucht. Het klinkt vreemder dan het is. Tijdens het project Digitale Slootjes halen we de buitenwereld de klas in en steken we het in een digitaal jasje. De gewone sloot met al zijn planten en diertjes blijkt namelijk een bron van informatie. Met behulp van o.a. digitale (video) camera’s, portofoons en GPS doen de kinderen bijzondere ontdekkingen. Dit houden ze bij op deze site. Neem dus gauw een duik in de digitale sloot!


GPS receiver

Vooraf

Met dit project willen de makers laten zien, dat bezig zijn in de natuur heel goed samen gaat met nieuwe ontwikkelingen op ICT-gebied. Nieuwe materialen en apparatuur zijn goed inzetbaar om dingen te ontdekken, vast te leggen en weer te geven. Het digitale schoolbord is een uitstekend middel om een heldere presentatie te geven, waarin alle gegevens zijn  verwerkt.


Activboard

Beginfase

Het project start in de klas. De kinderen bespreken met de leerkracht wat ze over de sloot willen weten. Wat leeft er in de sloot? Hoe leeft het en hoe heet het? Wat groeit er rondom de sloot en welke dieren vind ik daar?
En wat kunnen we ontdekken over de sloot? Hoe breed en diep is hij en stroomt hij snel? Zijn er dingen in de sloot te vinden die er eigenlijk niet horen? Aan de hand van deze vragen worden werkgroepen gevormd. Elke groep onderzoekt een aspect van de sloot. Kinderen denken na over wat ze nodig hebben en proberen de materialen die daarbij horen alvast uit.
De bekende Slootjeskist van de stichting Veldwerk / NME-centrum dient als uitgangspunt van dit project.


Onderzoek bij de sloot

Naar buiten!

En dan is het zover, naar buiten! De werkgroepen begeven zich naar de dichtstbijzijnde sloot om het onderzoek te starten. Er worden foto’s en filmpjes gemaakt. Een andere werkgroep neemt watermonsters om onder de digitale microscoop het hele kleine leven te bekijken. De gegevens worden opgeslagen op de computer, om ze later te gebruiken bij de presentatie. Weer een andere werkgroep houdt zich bezig met het vastleggen van de geografische gegevens van de sloot. Hoe breed is hij? En wordt de sloot een stukje verderop dieper of minder diep? Hiervoor gebruiken de kinderen o.a. GPS. Ondertussen houden de kinderen contact met elkaar via portofoons.


Portofoons

Geluiden opnemen

Om te zorgen dat de kinderen alle ontdekkingen kunnen onthouden, maken ze gebruik van MP3 spelers. Deze worden gebruikt als dicteerapparaten en om geluiden van bijvoorbeeld vogels op te nemen. In het stroomgebied van de sloot nestelt misschien wel een bijzonder vogeltje. Lukt het niet om dit vogeltje zelf te filmen of het geluid op te nemen, dan kunnen de kinderen dit op internet opzoeken en op die manier laten horen in de presentatie.


De IJsvogel

Terug op school

Terug in de klas wordt er van alles wat ontdekt is, een werkstuk op de computer gemaakt. Dit gebeurt in twee- of drietallen, waardoor kinderen met elkaar moeten overleggen. Hiervoor maken zij gebruik van de Skypetelefoons. Het werkstuk wordt tenslotte aan de groep gepresenteerd middels een elektronisch schoolbord. Foto’s, filmpjes en audio-fragmenten zijn met één klik te horen en te zien.
Als alle presentaties zijn gedaan, komen zij op deze site te staan en zijn ze beschikbaar voor een groter publiek.